הדרך לקורות חיים מנצחים מתחילה ב5 טיפים שחובה לדעת

חודש יוני 2021 מתקרב ואיתו יש גל חדש של אנשים שפונים אלי לכתוב או לשפץ את קורות החיים שלהם. באוויר יש הרגשה של שקט לפני הסערה ומשהו בי לפחות שמח על כך שאנשים שהחליטו שלא לעשות צעדי מציאת עבודה עד כה (כול אחד וסיבותיו המוצדקות כמובן) מתחילים להשחיז את המיומנויות ליציאה חזרה לשוק העבודה. 

בשבועות האחרונים אני עושה את צעדי (ואת הקילמוטרז' ברכב) בין סדנאות לכתיבה ושדרוג של קורות חיים. נראה שהתקופה האחרונה מביאה איתה הרבה רוחות של שינוי בין אלו שמחפשים עבודה וגם בין אלו שרוצים לשפר את מקומם ולחפש את המקום הבא.

לאלו מביניכם/ן שאני לא פוגשת בסדנאות החלטתי לשתף 5 טיפים ליצירת קורות חיים מדויקים, כאלו שיוסיפו עוד אחוזי הצלחה למעבר לשלב הבא. אלו הם חמשת העקרונות שלי בנוגע לכתיבה ושדרוג של קורות חיים: 

1) נעים להכיר:  Applicant Tracking SystemATS

בעולם החדש העין שמסתכלת על קורות החיים שלכם היא כבר לאו דווקא אנושית.

עולם התעסוקה החדש הכניס טכנולוגיות וכלים אוטומטים חדשים לתוך מערכות הסינון והגיוס של חברות וארגונים והם אלו שמבצעים לראשונה סריקה של קורות החיים שלכם כשלב התחלתי של סינון. העין האנושית תפגוש את קורות החיים שלכם רק במידה והמערכות האוטומטיות יקלטו מספיק מילות מפתח ויעבירו אותכם לשלב הבא.

זכרו את העובדה הזו כאשר אתם ניגשים לכתוב קורות חיים.

הכניסו את המילים מעולמות התוכן שאתם מעוניינים להגיש אליהם מועמדות לתוך התוכן.

איך? אתרו כמה שיותר מודעות דרושים וראו מה בולט בדרישות למשרה.

מתכנתות? הדגישו תוכנות ומערכות.

איש ניהול פרויקטים? אל תשכחו לשזור לפחות פעמים את צמד המילים הזה.

אל תשמשו בכול מיני טמפלטים מגניבים מהאינטרנט ו/או אל תשכרו את שירותיו של גרפיקאי תותח כי מערכות הATS לא יודעות לקרוא את רמת הבקיאות שלכם באקסל אם היא לא מצוינת בצורה ברורה על ידי מילים אלא על ידי עיצוב גרפי מרשים.

לעומת זאת, המערכת כן יודעת לזהות לינקים ללינקדין לדוגמא, לאתרים או לפרויקטים ולכן אם יש לכם משהו כזה להצגה לכו על זה.

דייקו עד כמה שאפשר את התתאמה בין דרישות התפקיד לניסיון שלכם על מנת שמערכת הסריקה בארגונים תוכלנה לסמן אתכם במערכת באור ירוק ולהעביר אתכם לשלב הבא.


2) העין האנושית – 15 שניות בגן עדן 

דור האינסטנט הגיע גם לשולחנם של מנהלי משאבי האנוש והגיוס. ממוצע השניות להתרשמות ראשונית ממסמך מגיע לאחר 15 שניות של עיון בו. תזכרו את העובדה הזו כאשר אתם מחליטים היכן למקם כול דבר.

שנים לימדו אותנו שמסמך קורות חיים חייב להיות מסודר ועקבי לפי סדר קבוע: השכלה, תעסוקה, צבא, מיומנויות מחשב ושפה. חשיבה ביקורתית סביר להניח תוביל אתכם למסקנה שהסדר הזה לא תמיד ישרת אתכם. בטח כאשר יש לכם ניסיון רחב בתחום ואת התואר הראשון סיימתם לפני עשר שנים.

רשמו לעצמכם טיפ חשוב אם יש לך ניסיון בתחום רשום אותו ראשון.

אם בדרישות המשרה הדבר הראשון במופיע הן הדרישות למיומנויות מחשב – העבר אותן לתחילת המסמך.

אם התפקיד שאתה רוצה להגיש אליו מועמדות משיק בצורה בולטת לתפקיד שעשית בצבא או בשירות קבע  - העבר את החלק הזה לפני הכול.

למה? כי למי שיקרא את קורות החיים שלך יש 15 שניות לחוות עליך דעה לפני שהמוח שלו יאותת לו להעביר את המסמך הלאה. יש לך חלון צר להדגיש את מה שהכי רלוונטי לפני הכול.


3) ספרו לי מה עשיתם ולא איפה עבדתם

בתקופה האחרונה אני נתקלת יותר ויותר בקורות חיים שמדגישים את מקומות העבודה שהייתם בהם ולא נותנים לי מספיק מידע מה עשיתם. זה בהחלט מכובד שאת השנים האחרונות העברתם במחלקת משאבי האנוש של אינטל, אבל אם לא תפרטו מה בדיוק עשיתם, על מה הייתם אחראים, איזה פרויקטים ניהלתם, אני לעולם לא אדע מה בדיוק ביצעתם במסגרת תפקידכם. כול ארגון, כול חברה, כול עמותה, כול משרד וגוף עסקי עובדים אחרת וכול תפקיד במקום אחד לאו דווקא דומה לתפקיד במקום אחר, אפילו אם שניהם נמצאים באותו התחום.

נכון, זה החלק המאתגר ביותר. זה החלק שבו אתם צריכים לדייק ולהציג את העשייה שלכם בצורה מקצועית, לבחור את המילים הנכונות, לגזור את העיקר ולא להתעסק בטפל. למי שבורך ביכולת כתיבה רהוטה, טובה ועניינית זכה. מה קורה עם מי שלא? לשם כך יש חברים, משפחה או חברים לתחום וגם אם לא – יש מספיק יועצים, מאמנים ואנשי כתיבת תוכן שזו העבודה שלהם, גם אני אחת מהם.

אם תרצו תוכלי לפנות אלי דרך דף הצור קשר באתר.

4) ניסיון תעסוקתי הוא כזה שרכשת אותו גם אם לא קיבלת עליו תשלום. 

יושבת ראש וועד הבית? סטודנט בתוכנית התמחות של עשייה חברתית? מתנדבת פעילה בפרויקט של חלוקת אוכל לנזקקים וקשישים? כול אלו תפקידים ומיומניות שאולי לא קיבלת עליהם שכר וכסף ישירות לחשבון הבנק אבל הם בהחלט חלק מהדרך המקצועית שלך ויכולים לתת לך עוד נקודות זכות בהתאמה למשרה.

יש פה פוטנציאל שלם של תפקידים שיכולים להעיד שאתה איש של אנשים, או איש של ערכים, או איש של מדיה חברתית (אם אתה מפעיל ומנהל קבוצת סביב נושא מסוים בפייסבוק).

קחו בחשבון שהעולם החדש מחפש היום אנשים ועובדים שהם גם וגם. יודעים להתאים את עצמם לסביבות משתנות. יודעים להשפיע בחייהם הקהילתיים וגם לתרום בסביבתם המקצועית. אם אתם אנשי הגם וגם – אל תשכחו להבליט את זה בקורות החיים שלכם.

5) העין האנושית מחפשת אתכם מעל, מתחת ודרך הרשתות החברתיות ושלא יהיה לכם ספק בכך.

בסקרים האחרונים שנעשו בנושא הגיבו 60% מהמגייסים שנשאלו כי הם מאתרים את המועמדים שמגישים אליהם קורות חיים דרך הרשתות החברתיות ומה שהם רואים שם בהחלט משפיע על החלטתם האם להעביר או לא להעביר אתכם לשלב הבא. אלו שאמרו שהם אינם עושים זאת... משקרים לדעתי ויסלחו לי חברי המגייסים.

זה דורש ממחפשי ומחפשות העבודה קודם כול להיות מודעים לכך ולאחר מכן לדאוג כי מה שאנשים חשופים אליו על פני הרשת לא יוכל לפגוע בסיכויים שלהם לקבלת המשרה. כול דבר שתכתבו על דפי הרשת ישפיע על הרושם של מי שחוקר עליכם, מאוד דומה למשפט "כול מה שתגיד ישמש נגדך בבית המשפט" (אבל בלי הקטע המאיים).

אומר לכם את דעתי האישית – כשאתם נמצאים בתהליכים של חיפוש עבודה הימנעו מפוסטים פוליטיים, משימוש בשפה לא נאותה, מתמונות מביכות והקפידו דווקא להשתמש בפלטפורמות הללו לטובתכם. שתפו מידע מעולמות התוכן שאתם מנסים להיכנס עליהם והשאירו רושם של מקצועיות ועניין. דייקו אפילו קצת יותר את פרופיל הלינקדין שלכם (אם יש לכם אחד כזה) והשתדלו שהוא יהיה זהה למסמך קורות החיים שלכם.


קורות חיים הם רק כלי אחד בשורה ארוכה של כלים וטכניקות שניתן לעשות בהם שימוש בתהליך של מציאת עבודה. כלים נוספים שייכים לעולמות הדיוק האישי והתעסוקתי, יצירת רשת קשרים של נטורקינג, הכנה לראיונות עבודה ועוד הרבה דברים אחרים. אם תרצו להיעזר בי לכתיבת קורות החיים תוכלו לקרוא עוד על השירות ממש כאן:  

לשירותים נוספים מוזמנים לחזור לדף השירותים שלי ולהשאיר לי הודעה דרך השארת פרטים ב"צור קשר". 


אל תוותרו על החלום לעבוד שמשהו באתם באמת אוהבים!